Står du og grubler over, om din virksomhed skal inkludere events i jeres markedsføringsmix? Afholdelse af events er gennem de seneste par årtier blevet til en strategisk satsning i mange virksomheder og organisationer på tværs af industrier og brancher.
Du kender måske højest sandsynligt selv til én eller flere events, som er påskønnet for deres høje kvalitet og relevans. Det kan også være, at du selv har deltaget til ét event, som du synes var fantastisk, hvilket har inspireret dig til, om din virksomhed skal begynde at afholde events.
Men selvom, at afholdelse af events kan fremstå simpelt og lige til, er det ikke nødvendigvis lige sagen.
Det der gør events særlige unikke er, at de inddrager deres deltagere på en anden måde. Med dette menes der, at de kan stimulere flere af kroppens fysiske sanser f.eks. synet, hørelsen og følelserne.
Det er også dette, der gør at events er blevet til sådan et populært marketingsværktøj og redskab. Vellykket events efterlader et positivt indtryk og laver samtidigt en positiv association til virksomheden bag. Herunder er et vellykket event også med til at styrke dit brands image og opfattelse hos kundesegmenterne.
Succesfulde events har dokumenteret virkning, hvad angår:
Men ligesom, at events kan være med til at styrke dit brand og virksomhed, kan de også være med til at gøre det stik modsatte.
Events kan være en dobbeltsidede økse, når det kommer til effekt og virkning. Dårligt planlagte og eksekverede events medfører oftest en negativ association til dit brand. Foruden de økonomiske tab som din virksomhed kan risikere at opleve som resultat af budgetoverskridelser, manglende billetsalg, salg af merchandise og forplejning mv.
En anden faktor der spiller ind er, at selvom dit event bliver afholdt lige efter bogen, er du ikke 100% garanteret, at eventet omsætter for et rekord beløb og lignende. Tværtimod er der mange events som bliver afholdt med god tilfredshed, men som ikke ender med begejstrende salgstal.
Når din virksomhed skal afholde events, er det derfor vigtigt, at dig og dit team fastslår, hvad jeres målsætninger bør være. Når I har fastslået jeres målsætning, er det næste skridt, at I gør jer tanker, om I selv har de nødvendige evner og kapacitet in-house til at eksekvere succesfulde events.
Eventbranchen er langt fra en smal og hurtig sag. Det er en hård branche der forudsætter, at I kan have kold vand i blodet og holde overblikket under uventede hændelser. Hvis I ikke har det, kan det være en god ide for jer, at I henter hjælp fra et professionelt eventfirma.