Hvordan kommer du til tops på Google? Når dine kunder søger på den service, som I tilbyder, hvor ender de så?
Du sælger måske smykker. Kommer du i toppen af søgefeltet, når du skriver smykker? Eller måske når du skriver sølvsmykker osv.
Hvis du slet ikke kan finde dig selv, har du nok ikke været for god til at lytte efter, når markedstingfolkene har fablet om linkbuilding og søgemaskineoptimering.
Det er en lidt skør strategi, som kan få dig helt i top, når kunderne søger efter din service.
Din virksomhed skal bruge linkbuilding og SEO, fordi:
Det lyder og er forholdsvis simpelt. Hvis I ønsker jer flere kunder, må I bygge vejen, der kan transportere dem hen til jeres side.
Hvis du har en gårdbutik, der ligger langt fra byen, hvordan finder folk så vej derud? De tager hovedvejen og svinger ind forbi, når de ser noget, der virker interessant.
Det samme gør kunderne online. De surfer rundt på forskellige ting, når de vil finde jeres smykker. Lige pludselig ser de så den vej, der fører ud til jer.
Læs mere her, om hvordan I kan skabe en billig vej hen til jeres butikshoveddør.
Ligesom gårdbutikken kræver den, at nogle kommer forbi. Dernæst kræver den også, at nogen ved, den er der og er tryg ved den. Nogle af de samme mekanikker finder du på Google.
En kunde søger i Googles søgemaskine. Nu viser Google de bedste bud på sider, der passer til kunden. Google vurderer det ud fra mange forskellige faktorer.
Her er det særligt popularitet og netværket, der handler om. Linkbuilding forbinder dig med andre sider og viser Google, at du er populær. Desuden får du mere trafik, hvilket giver kunder og omsætning og gør Google mere opmærksom på dig. Denne cirkel vil du gerne befinde dig i.
Hvorfor skal de lige handle om Google? Jeres virksomhed er måske virkelig stærk på Instagram, Facebook eller noget tredje. Perfekt, men det er ikke nok.
70 % af al online salg starter ved Googles søgemaskine. Derfor handler det altid om Google. Fordi de virksomheder, der ligger i top, får en langt, langt, langt bedre omsætning end virksomhederne i bunden. Og derfor skal I bruge søgemaskineoptimering.
Tænk engang på dit eget handlemønster, når du skal købe noget til hjemmet. hvad gør du?
Måske tjekker du virksomheds hjemmeside ud, som du ved sælger produktet. Måske er varerne ikke tilfredsstillende der, eller måske er prisen ikke.
Nu vælger du at søge efter et produkt eller en kategori. Der springer en masse hjemmesider frem. Nogle kender du, nogle kender du ikke. Hvilken vælger du her?
Vælger du en af de første og største virksomheder, eller går du hen på side 10 for finde den virksomhed, du vil købe fra? Du vælger selvfølgelig ikke en virksomhed på side 10. Du vælger en af de øverste eller som minimum en på side et.
Derfor er det utrolig vigtigt, at jeres virksomhed har en god placering – så kunderne kan finde vej til jeres butik. Og det får I ved god linkbuilding og SEO
For at komme til tops på Google, skal du opføre dig, som de ønsker det. Det vil sige, at du skal være populær. Du skal skrive til deres algoritmer. Eller du kan betale dig fra det.
Betalingen er den annonce, der står øverst, når der søges på noget. Annoncer kan dog være en virkelig dyr udgift. Du vil skulle betale for hver eneste gang nogen klikker på linket.
Den billige løsning er i stedet at styrke din popularitet og tekster. Det gøres ved at linke rundt til forskellige hjemmesider. Eller rettere, at hjemmesider linker til dig.
Det kan være hjemmesider, der skriver om smykker f.eks. De kan linke til din hjemmeside, fordi du har smykker som deres læsere skal tjekke ud.
Det kan også være små hjemmesider, som du aldrig har hørt om. Linkbuilding fra disse sider giver måske ikke så meget trafik direkte, men de styrker dit netværk.
Når så kunderne søger på din service næste gang, vil din fornyede popularitet hjælpe dig længere op på listen.
Google forsøger at vise præcis de sider, som passer bedst til kundens ønske. De er for så vidt ligeglade med, hvem der kommer øverst, bare kunderne kan bruge siden til noget.
De finder altså den side, der skriver og den søgte service. De finder den side, hvor der er meget trafik, og hvor netværket er stærkt.
Hvis du følger den meget simple logik, vil du angiveligt kunne hive en større omsætning hjem allerede fra næste måned. Det er markedsføring og networking.
Nu skal bare i gang med at skrive en stor bunke tekster, som nogle hjemmesider vil have på deres blog eller som artikler.
De skal skrives om alle mulige emner, som intet har at gøre med din virksomhed eller jeres ydelse. Teksterne handler slet ikke om jer, kun 2-3 linjer af tekster.
Teksterne skal indgå på en side, hvor emnet på siden er det vigtige. Jeres virksomheden nyder godt af at blive linket til, men I får ikke smidt en masse artikler ud specifikt skrevet ud fra, hvem I er og hvad I laver. For det er ikke nødvendigt.
Det handler om at opbygge links, så jeres side får et netværk og bliver populær. Kunderne kommer derefter.